Friday, May 24, 2019

Musim Bunga Yang Mengujakan...

(catatan siri jalan-jalan Europe 1)

Pagi menyambut kedatangan mak di Gatwick Airport, London. Udara sejuk dingin menyapa sebaik keluar dari balai ketibaaan. Ketika ini musim bunga baru menunjukkan wajahnya. Kepenatan menempuh penerbangan selama tigabelas jam termasuk transit empat jam setengah di Dubai bagaikan tidak terasa.


Seakan tidak percaya mak kembali menjejakkan kaki di London. Kali pertama tujuh tahun dulu. Waktu itu abang baru saja memulakan pengajiannya di Sheffield Universiti (link). Tanpa persediaan dan duit yang cukup mak beranikan diri datang ke London... waktu itu winter. Dan mak menjerit kesejukkan ketika pertama kali berhadapan dengan musim sejuk (link).

Tiga tahun selepas itu.... mak datang lagi dan sekeluarga merayakan Aidilfitri di sini kerana menghadiri majlis konvokesyen abang di Universiti Sheffield yang ketika itu jatuh pada hari raya.[link] Dan mak mengambil kesempatan itu untuk tinggal selama sebulan lebih di Sheffield. Sekembalinya ke Malaysia selepas itu, mak tidak pernah terfikir akan menjejakkan kaki di UK lagi.

Tapi selepas tiga tahun berlalu... kini mak melangkah lagi di celah-celah kesibukan kota metropolitan ini. Di bumi empat musim ini mak kembali menyaksikan ragam pengunjungnya. Menghirup udara dinginnya dan menyaksikan keindahan musim bunganya.

Putih dan menawan.

Cherry blossom yang banyak di temui sepanjang jalan-jalan yang mak lalui.

Sebatang pokok merah menyala yang tumbuh di Buckingham Garden

Tak tahu apa nama pokok ni tapi nampak menarik dan unik di mata mak.

 Sepanjang jalan menuju ke hotel penginapan di Hounslow.

(nota mak: Allah berikan nikmat dan berpeluang menjejakkan kaki di London untuk kali yang ketiga..")

6 comments:

  1. Seronok nyer pi London ๐ŸŒน๐ŸŒน
    Semoga gembira selalu๐Ÿ˜€๐Ÿ˜€

    ReplyDelete
  2. Beraya di uk juga je tahun ini?rezeki tu samaapi ke sana berkali2

    ReplyDelete
  3. Spring in London..Alhamdulillah..

    ReplyDelete