Thursday, October 31, 2019

Boleh Kurus Tinggal Di Dubai...

(catatan siri jalan-jalan Europe 27 - akhir)

Letih... mengantuk...  kurang bermaya dan lapar. Hanya itu yang dapat mak katakan ketika mendarat di Dubai airport. Mak dan rakan akan transit di sini lebih kurang lima jam. Jam menunjukkan pukul tujuh pagi waktu tempatan.

Semalaman terbang mak diganggu resah tak menentu. Badan rasa kurang sihat. Dah rasa nak demam. Letih dan tak lalu makan. Di tambah dengan rasa kurang selesa bila 'di dudukkan' tepi pintu kecemasan.

Tak tahulah macam mana agaknya... kalau mak terpaksa duduk lagi di bangku yang sama untuk penerbangan pulang ke Kuala Lumpur nanti.

Seperti yang mak kata sebelum ini... bila jauh berjalan bermacamlah yang kita tempuhi... lalui dan rasai. Perancangan awal mak memang tidak bercadang untuk membeli apapun ketika singgah di Dubai.

Untuk lima jam ini mak dan rakan cuma duduk berbual-bual saja di bangku-bangku yang hampir keseluruhannya di penuhi penumpang yang menunggu penerbangan seterusnya. Lagipun dalam purse cuma ada lima puluh dirham bersamaan lebih kurang RM56. Tapi ... perut tiba-tiba terasa lapar yang teramat sangat.

Dan menapaklah mak dari satu cafe ke satu cafe mencari makanan yang sesuai dengan selera. Tapi semuanya tidak memenuhi keinginan. Tambahan pula harga makanan tersebut di luar kemampuan mak waktu itu. Akhirnya mak beli dua keping sandwich telur dan sebotol air oren. Kesemuanya berharga empat puluh satu dirham. Mak datuk! harganya.  Boleh kurus macamni kalau duduk di Dubai.

Dua keping sandwich telur ini harganya 25 dirham 
bersamaan dengan RM28.75 sen.

Air oren botol tu harganya 15.75 dirham bersamaan RM17.94 sen.

Bil makanan dan minuman dalam dirham. Tak banyak beza
pun ringgit dan dirham.

Jalan-jalan di kawasan Dubai Duty Free sementara 
menunggu penerbangan pulang ke KL.

Comel... patung-patung unta yang di jual di airport Dubai.

Patung unta yang diukir dari kayu dan di lukis dengan cantik.

(nota mak: Dan dalam penerbangan balik ke KL mak dapat tempat duduk yang selesa. Tidak lagi 'didudukkan' dibangku tepi pintu kecemasan. Mak diberi tempat duduk di zon B. Tingkat atas. Selesa dan bilik airnya pun luas.)

10 comments:

  1. pening juga kan kalau long distance journey pastu dapat tempat duduk yg tak selesa. serba tak kena dibuatnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukannya sejam dua nak duduk... tp lapan jam. Mmg sakit sendi-sendi. Kalau naik kereta boleh jugak berhenti sekejap2 kat RnR...

      Delete
  2. duit kita dengan diorang x jauh beza sangat jadi tak terasa. nampak sedap juga sandwich tu.. masa nak pegi Haji baru2 ni ada pesan patung unta.. huurmrmmmm dia x layan pun ahahaha sbb anak dia da tua =P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab tak jauh beza tulah... terasa sangat sandwich tu TERLALU MAHAL harganya. Rasanya sama je dgn yg kita buat kat rumah. Telur dengan mayonis je pastu adalah racikan timun sikit dalamnya.

      Delete
  3. Oooo... Sandwich mahai nyer🥪🥪
    Kalau ade daging or tuna kan sedappp🥪🥪

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sandwich telur paling mahal pernah saya makan... RM28 dua keping tu. Kat London pun takde semahal ni. Sama je harganya dgn kat M'sia...

      Klau daging dan tuna lagi mahal. RM30 dua keping.

      Delete
  4. Bertabahlah... Kalau dah memang lapau.... Dah tak kira dah....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu cik bunga... nasib baik saya bawak jugak dirham... klau tak berlaparla selama 5 jam hehe... naik flight baru dpt mkn.

      Delete
  5. sedap nampaknya sandwich tu tapi tulahh..harganya mencekik betul...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kawan saya kata orang-orang kaya saja yang boleh transit dan singgah di Dubai ni nohas. Bukan mencekik... tercekik terus... hehehhe...

      Delete