Friday, September 6, 2019

Ciptaan Unik Sejarah Seni Bina...

(catatan siri jalan-jalan Europe 19)

Mak dan rakan sampai di Dataran Heysel dalam suasana pagi yang sungguh nyaman. Hangat dan segar. Matahari memancar terang. Pokok-pokok dan rumput di sekitar dataran ini tumbuh menghijau. Membangkitkan ketenangan dan keterujaan mak serta rakan untuk menghalakan lensa kamera..

Suasana pagi di kawasan Dataran Heysel yang 
nyaman, segar dan tenang.

Dari jauh kelihatan satu senibina unik... sembilan bebola keluli yang digantungkan pada tiang-tiang besi dan di hubungkan antara satu sama lain. Dengan ketinggian 102 meter ia seolah-oleh jisim atom yang di besarkan berjuta kali ganda. Kami diberitahu setiap satunya mewakili kuasa sains dan nuklear.

Direka oleh jurutera Andre Waterkeyn serta arkiteknya Andre dan Jean Polak, atomium merupakan lambang simbolik pameran dunia ketika di adakan di Brussels pada tahun 1958. Kini ia menjadi mercu tanda Brussels serta tarikan pelancong.

Malah ketika berada di sini pelancong seolah 'berebut-rebut' mencari sudut menarik untuk mengabadikan foto mereka berlatar belakangkan atomium. Masing-masing sentiasa memintas antara satu sama lain dan kalau boleh tidak mahu langsung ada kelibat orang dalam foto masing-masing.

Atomium... satu ciptaan unik dalam sejarah seni bina.

Ikon Brussels ini kini di jadikan muzium.

Kelihatan di belakang pelancong berebut-rebut mencari sudut
menarik untuk mengambil gambar berlatar belakangkan atomium.

4 comments: