Thursday, December 16, 2010

Cerita Ojet...


“Abang tak datang hari ni. Dia kata Ojet masak kat rumah!”

Hai surprise! Ojet dah pandai masak. Macam tak percaya je dengan apa yang aku dengar.

“Aku talipon tadi dia cakap goreng sardin. Abang makan banyak. Sedap sangat adik dia masak.”

Begitulah cerita kakak aku. Tengah hari tadi abang dan Ojet tidak datang kerumahnya untuk makan tengah hari. Memang setiap hari sebelum keluar ke tempat kerja aku akan tinggalkan pesanan pada anak-anak, tengah hari nanti pergi makan rumah ummi (panggilan Ojet dan abang untuk kakakku yang sulung). Kebetulan kami tinggal satu taman.

Masa abang dan Ojet kecil-kecil dulu, bila aku keluar bekerja, kedua-duanya aku tinggalkan di rumah kakak. Aku lebih selesa dan tenang meninggalkan anak-anak di bawah jagaan dia. Hinggalah mereka dah besar panjang begini, bila aku kemana-mana aku tinggalkan mereka di rumah kakak. Senang nak makan dan aku pun tak risau.

“Semalam aku balik, aku tengok kain-kain bersidai di ampaian. Aku tanya sapa yang basuh, Ojet kata dia yang basuh.”

“Baguslah! Pandai juga dia buat kerja rumah!”

Aku sebenarnya memang tak harap Ojet buat semua tu. Sebab selama ini memang aku tak pernah suruh dia membasuh pakaian apa lagi memasak. Aku tak confidence dia buat semua tu. Apalagi menggunakan peralatan dapur.

Hai! sedar tak sedar aku dah ada anak dara dalam rumah! Walaupun cuma masak nasi dan goreng sardin tapi sekurang-kurangnya sudah ada perubahan pada diri Ojet. Aku patut galakkan!

1 comment:

  1. memang patut galakkan. manalah tahu... dah pandai esok lusa. bolehlah goyang kaki sehari dua. suruh anak dara tu masak. tak sedap belakang citer.. hehehehe.

    ReplyDelete