Wednesday, April 3, 2013

Parking...


Waktu merayau-rayu di Sheffield, UK aku terjumpa kawasan letak kereta ni di perkarangan Waitrose supermarket. Baguskan, di Malaysia khususnya di Kuala Lumpur aku belum jumpa lagi parking yang dikhaskan untuk yang datang berkeluarga. Yang terbaru cuma ada parking yang dikhususkan untuk wanita saja di KLCC.

Aku amati betul-betul apa yang membezakannya dengan petak-petak lain. Perasan tak? Ha, ada ruang dan jarak antara sebelah menyebelah tu luas sikit. Tentu pihak pentadbiran mereka ada alasannya yang tersendiri kenapa buat petak khas untuk yang membawa anak-anak bila membeli-belahkan. Dan aku tengok para pengunjung supermarket ni betul-betul ikut peraturan. Mereka tidak sewenang-wenangnya meletakkan kenderaan mereka di tempat-tempat yang telah dikhaskan untuk golongan-golongan tertentu. Kalau kat tempat kita, parking yang dikhaskan untuk golongan kurang upaya pun terpaksa dipagar. Kalau tidak, pengguna lain sesuka hati mereka saja meletakkan kenderaan mereka di situ.

Lagi satu ketika di UK, aku tengok pemandu kenderaan terutamanya pemandu bas apabila mereka berhenti di stesen mereka akan mematikan enjin. Walaupun sekejap. Mereka buat begitu mungkin sebab minyak mahal. Tapi perkara yang elok apa salahnya kita ikut kan. Selain dari menjimatkan petrol ia juga menjaga alam sekitar.

12 comments:

  1. Setuju dgn Sweetie. Yang baik tak salah dijadikan ikutan.. Memang kita kena akui yg pengguna jalan raya di negara kita kurang berdisiplin. Parking ikut suka hingga kadang2 menyusahkan orang lain. Begitu juga dgn yg memandu macam jalan raya dia sorang yang punya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sal, dalam satu servey yang dibuat rata-rata pelancong mengatakan rakyat M'sia baik, berbudi bahasa dan bersopan santun... tapi bila mereka berada dan memandu di jalan raya sikap sopan santun terus bertukar serta merta jadi sebaliknya pula.

      Delete
  2. Memang tak disangkal yg kat UK tu byk kelebihan n kemudahan....
    Maklumlah negara maju...sedangkan kita ni negara sedang membangun kann.
    Tapi kalau dibandingkan dgn negara2 Asia yg lain (kecuali Singapore lah) byk rasanya kelebihan kita.
    Parking yg utk keluarga tu ada di Tesco Ipoh...luas n selesa sikit dari parking biasa. Tiap Kali saya kesana pasti mengelat n park kat situ. I rasalah Tesco Malaysia ni ikut mcm UK standard...Tesco ni pun asal dr.UK.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ooo iya ke? I ni tak pernah masuk Ipoh.

      Leez, I bangga dengan negara kita. Tak ada apa yang kurang pun... serba serbinya setanding dengan negara2 maju mcm UK...

      Delete
    2. Hehehe.....sekadar beri pandangan je....Jangan marah ya....sweety!

      Delete
    3. Eh! tak lah Leez, I pun pernah tulis n3 "London sama macam KL kan". Sebelum I pergi UK, memang I ingat negara kita ni teruk tp bila dah pergi dan tgk sendiri, hah! tak ada apa pun yang kurang kat M'sia ni.

      Dua tiga hari ni I pergi kerja naik lrt, wah bestnya, sistemnya sama macam tube di UK... sampai kekadang I rasa macam I masih kat London lagi..he..he..he..

      Delete
  3. Wahhh..kak..seronoknya...jln2 cari mkn..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan jalan-jalan cari mkn Lyza, tapi tengok anak kat sana sambil jalan-jalan... baru cari makan.

      Delete
  4. ada ! ada parking khas untuk keluarga kat tesco

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ooo iya ke Nanette... baguslah, tp pengguna ikut.... mesti tak kan... itulah masalahnya masyarakat kita kan...

      Delete
  5. Saya suka parking yang ada tanda untuk keluarga tu sebab sangat memudahkan saya yang ada dua orang anak kecik. Bila saya angkat sorang dari double buggy, saya boleh pastikan yang sorang lagi selamat dekat dengan tepi pintu kereta dan saya, instead of tinggal dia di tepi jalan tanpa pengawasan secara dekat :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sepatutnya supermarket2 kat M'sia ikut cara pengurusan supermarket di UK ni melayan para pelanggannya kan Naflyna.

      Delete