Friday, October 26, 2012

Kari Daging Rempah Ikan...

Salam dan Selamat Hari Raya Aidiladha! Aku sedikit sedih. Rumah macam sepi, sunyi dan lengang. Untuk kali pertamanya aku berasa abang berada sangat jauh dari aku. Memang jauh pun.

Ketika memasak untuk juadah raya, ingatan sentiasa pada dia. Dia gemar makan dan suka memuji kalau apa yang aku masak tu sedap. Pernah dia talipon ketika sedang makan pie. Penuh je kedengaran mulutnya mengunyah. Aku tanya makan apa dan sedap ke? Abang kata makan pie. "Pie yang selalu mak buat tu tapi  rasanya tak sesedap yang mak buat". Bila dipuji begitu rasa kembang je diri ini. 

Untuk raya korban kali ni aku sekadar memasak pulut, rendang ayam, roti jala dan kari daging. Tak ada yang istimewa pun. Cuma ketika nak masak kari daging untuk dimakan dengan roti jala tu aku teringat kisah masa bulan puasa lepas. 

Roti Jala dan kari daging. Antara menu raya hari ini.

Kisahnya, aku nak buat kari daging, tapi rempah kari daging tak ada di rumah yang ada cuma rempah kari ikan. Si abang pun cadangkan masak je kari daging tu dengan rempah kari ikan. Ok, sedap!

Tadi bila nak masak kari daging aku gunakan rempah kari ikan. Tak ada sesiapa pun yang komplen, Kakak dan adiku kata sedap.

2 comments: