Thursday, July 27, 2017

Hajat nak mengintai singa laut...

Hujan ketika sampai di Lancelin. Waktu aku memandu kereta masuk ke kawasan sand dune hanya kelihatan beberapa orang sedang bermain quad bike di situ. Ada sebuah 4WD mengekori kereta yang aku pandu dari belakang. Bila aku berhenti dia juga turut berhenti. Didalamnya kelihatan dua orang lelaki. Aku tak pasti siapa barangkali peronda kawasan ini.


Kenangan...


Kawasan risiko bahaya... kereta tak di benarkan masuk.


Kenangan Ojet dan umminya di Lancelin Sand Dune

Lama kami (aku, Ojet dan kakak aku) duduk dalam kereta memerhatikan suasana sekitar. 4WD yang mengekori aku tadi bergerak memintas kereta kami dan membuat pusingan U dan ketika berselisih dengan kami mereka tersenyum dan melambai ke arah kami bertiga.

Setelah hujan reda barulah kami keluar dari kereta dan mengabadikan foto kenangan di kawasan itu. Tak main gelongsor pasir pun sebab pasir basah. Tak nak comot-comot. Ojet pun tak minat. Aku dan kakak aku dah tentu surrender. Janji dah sampai tempat tu dan ambil gambar... cukup!

Sebelum meninggalkan Lancelin aku singgah sekejap di jeti Lancelin. Hajat hati nak mengintai singa laut dan kalau nasib baik dolphin datang menyapa kita di jeti Tapi tiupan angin dari Lautan Hindi di situ sangat kuat di sertai hujan. Aku tak berani nak memandu kereta rapat ke jeti.


Hajat hati nak mengintai spesis ini. Sebelum tu pengunjung pantai 
disarankan baca dulu papan tanda peringatan ini. Ingatkan tak bahaya 
rupanya menyerang manusia juga.


Jeti Lancelin... pandang dari jauh pun nampak airnya 
dalam. Kereta boleh di pandu naik ke atas jeti tu. Dan lihat jauh di tengah
tingginya ombak lautan Hindi

... dari Lancelin aku teruskan pemanduan menuju ke Nambung National Park.

18 comments:

  1. oh bahaya juga ye singa laut tu boleh menyerang manusia ingatkan jinak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun fikir mcm tu sebab bila dia bergerak nampak lembik je.. takkan boleh kejar kita.

      Delete
  2. waahh seronoknye ksweetie beraya di perantauan. Tp bila baca citer2 kak tu jadi seram dan ngeri pulak. Saya mmg jenis penakut dan takkan suka cabaran or risiko. Mmg confirm klu travel bior agent jer yg urus segalanye. hihi!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Org kata jangan jadi pelancong tapi jadilah pengembara... baru boleh tengok dan belajar macam2.

      Delete
  3. Amboi kak cakap singa laut tu lembik bila berjalan..haha...nasib baik ada reminder tu disitu...kalau jenis yang tak suka membaca, bahaya sikit la =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha.. pengajaran kat situ... jgn sangka yg lembik tu tak kuat yer nini.

      Saya pun jenis tak suka membaca sebarang kenyataan tp sebab berada ditempat org... haruslah kan.

      Delete
  4. Masih lagi lalui saat suspen ya sweetie...takpe itu semua pengalaman menarik apatah lagi dpt abadikan kat blog utk kenangan.
    Oh baru tau singa laut boleh serang manusia juga...nak tengok kena jaga2 lah ya.
    # terimakasih sudi jadi sahabat saya walaupun di alam maya..semoga ukhuwah terjalin hingga ke akhirnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Binatang2 yg menghuni Australia ni comel2 tapi merbahaya.

      Di papan peringatan antaranya ada di tulis... "jgn berdiri antara singa laut dan air"... sebabnya tak pulak diberitahu.

      InsyaAllah Saniah harap2 suatu hari nanti kita dapat bertemu.

      Delete
  5. Replies
    1. Sifatnya mcm ular... bila rasa terancam dia menyerang.

      Delete
  6. Dpt tengok singa laut dipapan tanda ajer lah ye sweetie..😊

    Kena dtg lagi tu sbb hajat tak kesampaian..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak rezeki yati... nak kumpul duit dulu baru boleh dapat pergi lagi kot.

      Delete
  7. SINGA LAUT TARINGNYA TAJAM WALAU NMPK LEMBIK TU KENA HATI2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yerlah tp takkan dia dapat kejar kita sebab kaki pun mcm sirip jer... hehehe.

      Delete
  8. macam adventurous ja perjalanan ni. berdebar plak membaca. tak sabar nak baca sambungan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Taklah adventerous sgt Ain... travel mcm biasa je... tapi yg travel tiga wanita dgn dua darinya dah jadi warga emas... hehehhe.

      Delete