Sunday, January 26, 2014

Dilanda wabak BI....

Introduced this is Aideel and Alisha

Feel better... setelah hampir dua minggu... segar dan rasa lega. Fikiran dan perasaan tidak berat lagi. Abang hampir setiap hari call. Ojet pulak dah cuti semester tiga. Sekarang ni dia ada di kem Tanjung Rhu, Sepang. Kursus kepimpinan tiga hari. Petang esok aku akan pergi ambik dia. Tapi dia tak tinggal lama di rumah kali ni sebab dua minggu lagi barisan MPP ada perjumpaan dengan Tun Dr. M di PWTC. Habis saja majlis perjumpaan tu Ojet akan berangkat balik semula ke Arau. Ada kerja lain pulak yang nak di bereskan di kolej. Hai! sibuknya YB ni.

Di rumah pulak sekarang ni di landa wabak BI. Sejak bakal nak beriparkan omputih ni... kat rumah masing-masing dah mula mengasah lidah. Semua... memanjang je speaking omputih. Betul tak betul belakang kira... belasah je. nak biasa-biasakan diri. Sampaikan anak buah aku Alisha yang baru berumur 4 tahun pun sama... Setiap kali uncle Darylnya call atau datang rumah, dia jelah yang nak bercakap dengan Daryl. Dan aku pun terkejut juga bila abangnya si Aideel yang baru darjah dua bercakap dalam bahasa Inggeris dengan Daryl di talipon. Selama ni kami semua tak pernah dengar pun dia menggunakan bahasa tu.

Bila aku cakap dengan abang situasi dalam rumah sekarang, abang cakap, 'teruk tu!' hehehe...dia pun gelak dengar cerita aku... dan siapa yang tak tahu berbahasa Inggeris dalam family aku sekarang ni kena belajar dan biasakan diri nampaknya. Tiga minggu lagi keluarga belah Daryl dari United State akan sampai dan nak berkenalan dengan kami semua. Pak Teh mereka cakap, "wei tergeliat lidah aku!".

16 comments:

  1. practice makes perfect...can feel the joyous mood over there..perkahwinan menyatukan dua jiwa, dua keluarga..utk berkenal-kenalan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Daryl pulak belajar cakap Melayu sepatah-patah... Riuh dan jadi bahan ketawa Nohas.

      Delete
  2. ni kira menantu antarabangsa , baguslah ada peningkatan dlm BI

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah jodoh... adik saya tu pun bukan muda sgat pun. Macam sekolah plak ya Nieda... hihihi...

      Delete
  3. Hi Sweety!...apa salah nye mengamal 2 bahasa...byk kebaikannye!
    Jgn amalkan 2 agama udah! Itu baru parah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak da salahnya Leez, tapi you bayangkanlah... dari kecik sampai ke tua ni... bahasa kami dlm rumah bahasa Melayu... tetiba 'masuk' omputih lam rumah, kelam kabutlah jadi nya bila nak berkomunikasi... fiance adik saya tu pun paham juga bahasa Melayu sikit-sikit cuma belum pandai menuturkannya je.

      Delete
  4. bila dah jadi ahli keluarga..dia pulak tergeliat lidah kena belajar cakap bahasa kita kan sweetie

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya biar dia rasa pulak... hehehe... sesama tergeliat sok ni... tunggulah... hehehe..

      Delete
  5. Hi sweetie,
    tak apa pakat pakat speaking london...tak rugi..:))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang tak rugi MC, tapi kalau tak biasa... kelang kelibut jugak... hehehe... selama ni dah biasa cakap Melayu dari kecik sampai tua... dengan loghat daerah lagi... terutama mak2 dgn pak... anak-anak semua, ok! depa sume dah biasa speaking!

      Delete
  6. Seronok mcm tu...sekali sekala cakap omputih...

    ReplyDelete
  7. hehe...mcm best jek Sweetie, dilanda wabak BI ni...klu linda pun mau tergeliat lidah ni ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bestla juga Linda... yang paling buat riuh Pakteh tu lah.

      Delete
  8. Seronoknya dengar cerita....bila nak langsung majlis perkahwinannya ni? Macam dah dekat je... Semoga sweetie dan anak-anak sentiasa dilimpahi rahmat. Saya jarang sungguh blogwalking sekarang..sesekali je ada masa terluang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dua minggu lagi Zila... persiapan dah hampir 90%. Alhamdulillah! dalam sibuk-sibuk dengan tugas harian, stress, pressure dan macam-macam lagi... berjaya juga saya settlekan. Yalah kita kadang2 ada masa rajin b/w ada masa malas nak buka tnet... camtulah...

      Delete