Tuesday, April 28, 2015

Salam Harum Manis...


Pagi ni, turun dari kereta seseorang hulurkan sebiji mangga harum manis. Dah lama sangat teringin nak merasa dan makan buah ni dek kerana popularitinya. Pernah suarakan hasrat hati pada Ojet memandangkan dia masih lagi berulang alik KL Arau sekarang untuk berjumpa dengan advisernya. Ojet kata mahal. Cecah RM30 sekilo.

Tak semena-mena staff dari pejabat bangunan depan tempat kerja aku ni dan sering senyum-senyum saja kalau terserempak di jalan menghulurkan sebiji tika aku melewati sedang dia sibuk mengemaskan barang-barang di bonet keretanya.

(nota mak: Terima kasih daun keladi (tak tahu nama kawan tu. Biasa senyum bertegur sapa gitu-gitu je tapi tak pernah tanya namanya. Yang aku tahu, anak lelakinya adalah salah sorang pilot MAS.)

34 comments:

  1. KN pun dah lama sangat tak makan harum manis ni...terasa2 kat lidah ni haa...

    bak mai sikit..hihi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok kita kongsi setengah-setengah ye...

      Delete
  2. WAH REZKI XDISANGKA TU...MEMPELAM HARUM MANIS MMG AMAT MANIS TAPI BUAHNYA KECIL SAJA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya, dan inilah pertama kali saya nak makan ni PI.

      Delete
  3. Harum manis ni dah naik pangkat....dah jadi mahal sgt kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yelah Mck, bila dengar harganya RM30 sekilo, terkejut jugak saya.

      Delete
  4. mahal rupanya harum manis ...tapi kalau ada, teringin nak makan kena beli juga ...camna lah rasanya ya .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haah Saniah... dalam berkira-kira nak minta tlg anak perempuan saya belikan... tup tup ada orang sedekahkan sebiji tadi.

      Delete
  5. Rezeki tu kak.........
    berbaloi tak rasa dengan harga yang dijual?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak tahulah nak cakap Zana, kita tak menanamnya dan tak tahu susah payah menghasil pokok dan buah mangga harum manis ni. Sepanjang saya berulang alik ke Arau kalau nampak org jual buah ni tepi2 jalan, takut saya nak berhenti dan bertanya harganya.

      Delete
  6. sweetie harap rasanya sama..yang acik tau..harumanis kulit dia warna hijau walaupun dah masak ranum

    ReplyDelete
    Replies
    1. Acik mmg kulitnya hijau... ntah camna lak dlm gambar ni jadi kuning. Mungkin lighting dlm kamera saya tu... tak pandai nak ejas!

      Delete
  7. Eina br try makan tahun lepas coz buah ini berbuah setahun sekali jer..dan mmg sedap rasenya + mmg mahal pun. hari itu ada tanya member ofis yg dah pindah sana, katanya belum ada lagi. price rm60 untuk 2kg tapi kena tunggu 2 minggu lagi. salynahafis

    ReplyDelete
  8. sy png ngidam nak makan ni masa peknen

    ReplyDelete
    Replies
    1. Habis tu cik abe carikan tak? Saya masa peknen ngidam benda senang je Irfa.... tapi masa tulah jugak payah nak dapat... pisang nangka, buat pengat. Waktu tu bulan puasa.

      Delete
  9. rezeki di pagi hari...kat Perlis pun mahal juga harganya..

    .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang memberikan pada saya pagi tadi pun baru balik dari Perlis katanya.

      Delete
  10. Tengah dok pikiaq ni..camne dia boleh tergerak nak bagi buah tu...dia boleh baca fikiran awak ek?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haah ye che mid... mungkin harum manis tu idaman ramai orang... jadi dia mungkin fikir saya pun salah sorang yang mengidamkan buah tu... tapi mmg betul pun...

      Delete
  11. mahal nye ye harum manis tu igt kn dapat la sekilo 10 hengget

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun ingat camtu juga Kopiolimauice...

      Delete
  12. murah rezeki..tu bagusnnya orang ramah ni kak,..senyum2 pun murah rezeki..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun tak sangka... Lepas ni kalau bertembung lagi dengan dia nak tanya namanya.

      Delete
  13. Alhamdulillah rezeki yang tak disangka2. Masa kak zai pergi Padang Besar pernah beli memang sedap dan manis rasa dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg tak sangka kak Zai... merasa jugak saya mangga yang jadi idaman ramai ni.

      Delete
  14. APA RASANYA HARUM AMNIS...kalau org mnegidam mahal pun dicari juga

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedap baunya dan rasanya manis. seperti namanya Harum Manis. Janganlah mengidam buah ni Nieda, sebab musim nya cuma sekali dalam setahun.

      Delete
  15. Apa lagi boleh dibuat dengan siharum ni yea?...selain makan begitu saja?...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pulut mangga... tapi saya pun tak pernah makan lagi... dengar cerita org je KN... katanya sedap.

      Delete
  16. harum manis memang mahal..tp kalau pi beli sendiri kat perlis..harganya tak la mencecah rm30..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kamsiah! saya dah empat tahun berulang-alik Arau - KL... tapi setiap kali kesana... tak pernah bertemu musim Harum Manis ni.

      Delete