Monday, April 14, 2014

Terapi... Now I Can Smile!...

Seronok bila sesekali dapat ber'terapi' cam gini.

Now, I can smile!...

Inilah kasut yang berkenan sesangat tu... tertarik
dengan warna dan bunga-bunganya.

Hujung minggu yang boring.. bosan... bored... dan semualah... yang sewaktu dengannya. Entah apa nak buat... Nak berkemas-kemas sangat kat rumah, air tak ada. Nak memasak-masak pun... nak masak apalah sangat. Yang nak makan aku sorang je. Kepala pun rasa sakit... jadi tak kuasa nak bergerak-gerak aktif dan lebih-lebih.

Lepas makan tengahari... cuma nasi berlaukkan sup daging semata... aku ambik ubat sakit kepala... dan baring-baring di katil agar sakit kepala lega.  Entah apa yang tak kena agaknya... sebulan dua kebelakangan ni... kesihatan agak terganggu sikit. Sakit sana... sakit sini... Adakalanya rasa macam hilang semangat. Tapi bila mengenangkan anak-anak... aku cuba gagahkan diri. Aku mesti kuat dan sihat demi mereka... Hari Sabtu semalam jumpa doktor... rutin setiap 3 bulan sekali... huh! tekanan darah pada paras border.

Reda sikit sakit kepala... aku cuba kemas-kemaskan sikit rumah... kuak sana... kuak sini... ha baru nampak lapang. Bolehlah bernafas panjang sikit... tapi masih tidak boleh menghilangkan kebosanan dan kesepian hujung minggu ni. Siap-siapkan diri... capai kunci kereta... dan... kemana lagi... ke rumah kakak aku. Ingat nak ajak dia keluar dan bergosip... he..he..he.. ini aktiviti bila dah berjumpa. Anak-anak terutamanya abang paham sangat ni.

Sungguh bernasib baik... adik aku pun ada... korum dah cukup. Hubby adik aku tu tak ada di M’sia sekarang... Daryl ke Pennsylvania tiga minggu. Kerana tak ada apa nak buat aku ajak adik dan kakak aku keluar... aku bercadang nak ke kedai kasut Vinci... minggu lepas aku ada ternampak dan tertarik dengan sepasang kasut tu.... memang berkenan sangat-sangat...

Sehari sebelum tu aku ada cakap dengan kakak aku... aktiviti yang paling menyeronokkan dan yang boleh melegakan ‘ketensionan’ ni shopping je. Dia cakap, “yelah, tapi lepas tu lagi tension sebab belek-belek purse... tengok duit dah habis!” Aku cakap... jangan ingat-ingat dan kira-kira berapa yang dah habis.

Tengah ‘syok-syok’  berbelanja, Ojet call dan tanya aku di mana... Aku beritahu, "mak tengah menjalani terapi kat supermarket... Beli kasut 2 pasang, baju, jeans, tudung, lipstik dan handbag."

“Wah! bukan main lagi... banyak duit mak!..”

“Mak dapat BR1M... ni yang belanja sakan ni... ha..ha..ha..”  (Maaf, aku melawak je dengan Ojet... takde niat nak menyinggung perasaan sesiapa.)

37 comments:

  1. Assalamualaikum kak, fuyohhh best gila terapi dia. hehehe ~~~

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang best Sheila... boleh tersenyum2 sensorang membelek diri depan cermin....

      Delete
  2. Cantik nya kasut sweetie..
    tapi acik menang tak pandai pakai kasut tinggi..mau la tertunggeng acik jatuh nanti..acik cuma pandai kasut sampan je.tapi kan kasut bunga tu memang cantik .suka sangat acik tengok

    ReplyDelete
    Replies
    1. Acik! bak kata asben saya... saya ni kemetod... tulah kena pakai kasut tumit tinggi, nak bagi tinggi... tapi masih tidak dapat melepasi bahu asben dan si abang bila berdiri di sebelah mereka.

      Delete
  3. Replies
    1. Taklah banyak Zana... masih ada lagi yang tinggal kat kedai tu... hehehhe... sekali sekali je Zana... ni bukan hobi saya kekadang je lepas geram.

      Delete
  4. cantik kasut bunga2 tu...sekali-sekala..apa salahnya 'hadiah' untuk diri sendiri...we work hard for the money..

    ReplyDelete
    Replies
    1. I like your statement Nohas...sekali sekala... Jangan berkala-kala ya... 'hadiah untuk diri sendiri'... memang saya enjoy betul hari Ahad semalam...

      Delete
  5. mmg menyoping merupakan terapi minda yg paling best.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang Nieda... tapi saya jarang buat terapi ni... sebab bukan hobi saya menyoping... ntah kenapa lak ahad semalam saya rasa enjoy pulak lakukan aktiviti ni.

      Delete
  6. betul2 terapi ni..hihi seronok menyoping ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang seronok dan enjoy Sheyla... tapi tak boleh buat selalu ni...

      Delete
  7. kalau akak dapat mcm tu...hilang segala sakit hehe...

    akka dah pergi ke blog mamat tu...terpulang nak foolow dia atau tak..kalau follow pun bkn bermakna 'follow' anutan dia,kan..just follow then blah..akak pun ada follower dari bangsa asing mcm tu..sepatah haram tak faham jika depa komen..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau nak sihat lagi dan tersengih selalu... asben yang kasi duit... lagi best!

      Saya tak folow pun balik mamat tu... cuma saya risaukan kengkawan blog ingat saya "sekapal' plak dengan dia...

      Delete
  8. Bestnyaaaa ;D
    Kasut tu cantikkkkkk!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Best Sally... mmg best... Tapi best best cam ni tak boleh buat selalu...

      Ye... memang cantik kan...

      Delete
  9. Heee..kasut memang cantik, tapi kalau kaki CM yang masuk kat kasut tu, confirm hilang terus serinya..!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maksudnya apa tu che mid... Adakah kaki che mid sungguh halus dan gebu kulitnya sampai sirna warna kasut tu... hehehe... melawak je che mid.

      Delete
  10. Bestnya terapi dia.. Lengkaplah sepersalinan lagi..
    Kitapun berkenan dengan kasut tu tp sayang bukan untuk kaki saya. huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang best Sal... sesekali berbelanja... apsal pulak... Sal pun tak pakai kasut tumit tinggi jugak ke!

      Delete
  11. syok gile kalau shopping ;-) tapi i kena ikut mood...kalau tak jadi tak syok hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bitt, ini mood memang tengah baik la ni... hari Ahad dan pertengahan bulan... orang tak ramai... syoklah memilih-milih... dari rumah lagi mmg dah plan dan bawak duit lebih sikit... dan enjoy betul-betul.

      Delete
  12. terapi minda.. ;)
    lepas tu jangan fikir beg dompet kosong..kalau tak.. tak jadi terapi tu.. hehehe..

    ReplyDelete
  13. Cantik kasut...kalau berkenan kena beli. Satgi teringt2 plak..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mcm kata Raja Azura dalam Sinar FM... Orang perempuan ni asyik ternampaaaaaak je... asyik ternampak je beli... asyik ternampak je beli... ni lah jadinya kak Sarah! tak pa kannnnn!

      Delete
    2. Takpa..hadiah ukt diri sendiri...

      Delete
  14. oh...seronoknyaa..inilah terapi yang paling indah...suka sangat...nak-nak kalu duit ada terlebih sikit dan boleh beli apa saja yang teringin...indah sungguh. Tapi bila poket dah kempis, masa tu baru nak sedar diri..hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memanglah Zila... terapi ni memang tak boleh di lakukan selalu... tapi sesekali tak pa kannnn... saya pun bukanlah sorang yang kaki shopping...

      Delete
  15. Memang betul Sweety...shopping ni satu terapi yg amat mujarab utk menghilangan kan kebosanan...&....mengeringkan poket kita!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sesekali buat memang seronok dan rasa puas sangat Leez... ni memang dah plan awal dan bawak duit lebih sikit... entah kenapa hari itu tetiba kemaruk nak shopping.

      Delete
  16. salam kunjung balas...sakan shopping yer.

    ReplyDelete
    Replies
    1. w/salam paridah... taklah sakan sangat... membeli untuk menggantikan yang lama...

      Delete
  17. Kalau bunda pulak tak bershopping pun asalkan dapat jalan2 tengok2 ..pegang2 ..belek2 barang2 kat mall tu jer pun dah jadi satu terapi ...hihi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah selalu buat macam KN buat tu... kali ni takleh tahan... rembat jugaklah... heheheh...

      Delete
  18. lawalah wedges tu, berkenan pulak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berkenan... cepat gi cari kat kedai... nanti boleh laramkan masa raya... selesa Irfa dan tak tinggi sangat.

      Delete