Thursday, May 16, 2013

Cikgu...!

Selamat pagi cikgu! Hehehe... dah lama benar tak mengucapkan perkataan tu. Berpuluh tahun dah meninggalkan sekolah. Kalau pun ada kalangan cikgu-cikgu yang pernah mengajar aku dulu masih hidup lagi sekarang pun aku dah lupa rupa mereka. Aku bersekolah di banyak tempat... merata... sebab mengikut abah yang berkerja sebagai askar... yang kena berpindah ke merata negeri. Masa darjah satu aku bersekolah di Temerloh Pahang... lepas tu bertukar ke Negeri Sembilan. Waktu darjah enam berpindah lagi dan bersekolah di Kuantan Pahang.

Masuk sekolah menengah aku pindah semula ke Negeri Sembilan. Setahun lepas tu masuk tingkatan dua abah berpindah ke Kuala Lumpur... dan aku bersekolah di Sekolah Menengah Perempuan Kampung Baru (sekarang ni dah tukar nama Sekolah Menengah Puteri Wilayah). Aku belajar di sekolah ni selama dua tahun. Selepas keputusan peperiksaan SRP (sekarang ni PMR) aku dihantar ke Sekolah Aminuddin Baki sampailah tamat tingkatan lima. Bayangkan berapa ramai cikgu yang mengajar aku. Rasanya kalau jumpa pun tak kenal.

.... dan pada cikgu-cikgu yang pernah mengajar aku dulu.... walau pun tak pernah jumpa lagi... Terima Kasih cikgu!... dan pada rakan-rakan blog yang bertugas sebagai cikgu..., cikgu-cikgu yang blogwalking di Sweet Memory ni.... terimalah...."SELAMAT HARI GURU!

Thursday, May 9, 2013

Cakap-cakap dua beranak...

Baru-baru ni, Ojet ada cakap, kalau dia dapat 4 flat juga semester kedua ni... dia nak apply scholarship dan nak sambung degree dan buat master terus kat oversea. Tapi terikat dengan penaja. Pilihannya UK jugak. Wah! sudah ada cita-cita untuk melangkah jauh nampaknya. 

Aku cakap, kalau macam tu aku nak berhenti kerja dan ikut dia sekali. Ojet terjerit kecil dan cakap "Heyai! macam mana?" Aku cakap "guna duit biasiswa adik tu lah untuk sara hidup mak sekali. Boleh! lebih dari cukup!" ... dan kami ketawa... Bunyinya kelakar dan tak masuk akal kan? Tapi ya, aku serius! Hm! kalau sungguh, pergilah dik Da, mak redha dan merestuinya. "Mak doakan!..."

Thursday, May 2, 2013

Ingatan dari UK....


Kenangan dengan abang ketika di Bakewell, Derbyshire, UK.
Tak ada kena mengena dengan catatan aku di sini cuma aku suka gambar ni...
Nampak macam abang tu sangat sayanggg dengan aku... 

“Mak kalau nak pergi mengundi nanti pergi pagi2. Bukan apa, kalau buatnya petang2 sikit ada yg tak puas hati nampak macam dah nak kalah, buat kacau ke ape, terperangkap dlm jammed ke hiruk pikuk ke. Org nk cite pasal politik biar lantak..Org skang ni dah gila,sampai dah berbom2 berparang2..gila”

Itulah message yang aku dapat pagi ni... Dari si abang di UK. Katanya hari-hari dia baca berita dan mengikuti perkembangan PRU13.

Bila anak-anak hantar message dan ingatkan kita tentang keselamatan... sedih dan terharu pun ada. Nampak dah ada sikap tanggungjawab dalam diri mereka. Terasa diri ini disayangi. Yelah kan... tak banyak yang aku minta dari mereka... cuma perhatian dan kasih sayang. Itu sudah cukup.