Tuesday, May 1, 2012

Ojet & MEdSI

Seperti yang telah di beritahu, anak perempuan ku Ojet sekarang ni jadi penanam anggur sehingga bulan September nanti.  Masa tu keputusan UPU keluar. Tengoklah, Ojet akan dapat universiti mana. Tapi Sabtu lepas, Ojet ke Sekolah Menengah Sungai Pusu untuk menduduki ujian MEdSI.

Apa MEdSI tu? Aku sebelum ni pun tak tahu apa MEdSI. Jadi aku pun searchlah makna MEdSI ni. Ooo rupanya Malaysian Educators Selection Inventory atau kalau di Melayukan Inventori Pemilihan Pendidik Malaysia.

Ujian MEdSI ni di berikan kepada calon/pemohon yang ingin mengikuti bidang perguruan di bawah Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia. Ianya ujian khas kepada yang memohon kemasukan ke Program Pendidikan seperti Ijazah Sarjana Muda Pendidikan. Tujuan MEdSI ni adalah untuk mengukur kualiti intrinsik calon guru dari segi personaliti, minat kerjaya, nilai integriti dan kecerdasan emosi. Mereka yang berjaya dalam MEdSI ini pula akan dipanggil untuk menghadiri temuduga. Seterusnya meneruskan pengajian dalam jurusan pendidikan di universiti yang telah di pilih oleh pemohon.

(Sebahagian dari bakal-bakal pendidik Malaysia yang
mengambil ujian MEdSI di dewan SMK Sungai Pusu
Sabtu lepas.)

Besarlah harapan aku, agar anak perempuanku Ojet berjaya dalam ujian tu dan meneruskan pengajian TESLnya sehingga menggenggam Ijazah Sarjana Muda Pendidikan. Dah terbayang-bayang depan mataku Ojet dengan jubah dan topi konvonya... Hmmm! angan-angan seorang emak. Mudah-mudahan menjadi kenyataan. Aminnnnnn!!!.

3 comments:

  1. kalau melayu nya ujian INSAK kan akak..wah..teringat pulak zaman interview dulu..sweating sweating..huhuhu

    ReplyDelete