Wednesday, January 4, 2012

“Mak, pale ong sakit..."

(Teddy bear kepunyaan Ojet. Aku belikan masa pergi
Langkawi hari tu.)

Semalam, aku sedang memandu bersama si abang dalam perjalanan balik ke rumah dari Carefour Wangsa Maju bila satu sms masuk dalam telepon. Aku suruh si abang buka dan bacakan.

Mak, pale ong sakit cm sblm msuk uitm dlu,”

Ojet yang hantar. Katanya tak sihat. Aku terus hilang fokus. Fikiran melayang mengingatkan Ojet. Teruk sangat ke. Dalam hati berdoa, “ya Allah! ambiklah sakitnya tu berikan pada aku!”

Dari Wangsa Maju aku tidak jadi balik kerumah tetapi terus memandu menuju ke Shah Alam. Waktu tu jam sudahpun menunjukkan pukul 10 malam. Aku berkira-kira jika jalan tak sesak, dalam masa 30 minit aku akan sampai ke kolej kediaman Ojet. Pintu pagar kolej akan di tutup pada pukul 11 malam.

Dalam perjalanan menuju ke Shah Alam aku memecut di lane kanan sekali. Aku rasa-rasa dalam hati, tenang dan tiada perasaan risau atau pun debaran. Pada ku satu petanda, barangkali Ojet okey kot!

Ketika membelok di lampu isyarat untuk masuk ke kawasan kolej aku hampir terbabas. Jalan di tutup dan aku terpaksa pula keluar semula ke highway untuk membuat pusing U dan masuk melalui pintu utama berhampiran seksyen 2. Gerammnya. Macam-macamlah perkataan yang tak sepatutnya, keluar dari mulut. Masa cuma tinggal 15 minit saja lagi sebelum gate di tutup. Dalam hati sudah berkira-kira apa alasan yang akan aku beri pada pengawal pintu masuk nanti.

Alhamdulillah! tiada apa-apa halangan dan polis yang berkawal membenarkan aku masuk tanpa banyak soal jawab. Dalam bilik aku tengok Ojet nyenyak tidur sambil memeluk ‘teddy bearnya”. Aku rasa kepalanya sejuk. Cuma badan sedikit panas. Menurut kata kawan sebiliknya mereka dah beri dia ubat. Fuuh lega! Aku tinggalkan Ojet dengan pesanan pada rakan sebiliknya jika ‘ada apa-apa’ call aku. Dan “esok kalau tak larat, tak payah pergi kuliah”.

Tadi aku talipon Ojet, nada suaranya ceria. Tandanya dia dah sihat!

No comments:

Post a Comment