Monday, August 30, 2010

Jangan salah naik kapal terbang....

“Abang! mak dah bookingkan tiket penerbangan untuk balik raya ni. Jangan lupa salin dan simpan no booking tu. Ingat tu, awal-awal kemaskan barang yang nak dibawa balik. Jangan banyak sangat barang sebab mak tak bayar untuk bagasi.

Macam baju mak rasa tak perlu bawak, sebab nanti sampai di KL nak beli baju baru juga kan... Tapi s......... tu kena bawaklah dua tiga helai.

Di airport nanti hati-hati. Kalau ada orang minta tolong pegangkan barang jangan mahu, macam tu juga abang, jangan kasi orang lain pegangkan beg dan barang-barang abang. Ha, satu lagi laptop tu sandang walaupun nak pergi bilik air.

Duit bawak lebih sikit. Nanti buka puasa kat airport saja. Jimat-jimat bila berbelanja.

Satu lagi mesti ada kat airport tiga jam awal sebelum penerbangan. Nanti acik dan mak tunggu di LCCT.”

Ha tu dia, punyalah panjang berjelanya arahan dan pesanan buat abang. Tak cukup kat telepon siap email lagi. Yelah, hati mak mana yang tak risau bila memikirkan anak akan travel sorang-sorang balik ke KL sempena hari raya ni. Mentelah abang mana pernah keluar dan berjalan sorang jauh-jauh begini. Masa dia belajar di Seremban aku sanggup curi masa lunch time, drive ambik dia kat asrama.

Kang dibuatnya tersalah naik kapal terbang, naya anak aku entah lepas kemana.

“Woi, kau jangan merapu, mana ada tersalah naik kapal terbang...!”

"He he..tak ade yek!"

"Hai mak kau ni banyak na merapunya"

Apa-apa pun aku nak abang tahu aku sayangkannya.

Sunday, August 29, 2010

Kelana sampaikan award....

Award blogwalking dari Kelana_fana. Terima kasih Kelana yang sentiasa memerhatikan alam semesta.

Dan ini jawapan untuk 7 soalan tu... .

1. Apakah yang bermain di minda anda sekarang?
Duit, kenapalah sentiasa tak cukup...

2. Apakah nama samaran anda?
Sweetty...

3. Siapakah 3 orang yang paling kamu sayang?
Anak-anak (abang n Ojet) dan selebihnya untuk adik beradik dan semua kawan-kawan yang baik termasuk folower blog saya.

4. Panggilan untuk si dia?
Panggil nama je...

5. Hadiah yang anda impikan daripada seseorang yang istimewa?
Hmmm... sebuah rumah yang lengkap dengan kolam renang dan taman yang penuh dengan bunga rose berbagai warna. (jangan anggap saya the meterial girl ya. Ini sekadar impian

6. Blog yang anda selalu lawat?
Semua yang dah jadi kawan-kawan (folower).

7. Tag kan kepada 15 blogger (aduh ramainya... sebenarnya saya tak pandai nak tag men-tag ni.)


Wei! letih mengetaq nama-nama ni. harap-harap mereka semuanya sudi datang kemajlis penganugerahan award ni.

Monday, August 23, 2010

Satu hari Ong tak makan...

Eh dah dekat nak raya! He..he.. diam tak diam dah lima belas hari dah puasa. Sekejap je masa berlalu.

“Mak! ok tak? Sesuai?” Oooo patutlah senyap je kat dalam bilik. Rupanya menggayakan baju raya.

“Ok, cantik. Tapi colour tudungnya light sangatlah. Kalau adik beli yang gelap sikit, mak rasa lagi cantik.”

“Ong tak ingat colour baju ni” Dan Ojet berpusing-pusing depan aku lagak model menggayakan baju rayanya. Baju kurung pahang warna ungu, kasut dan handbag jenama bonia. Pun warna ungu.

Dengan anak perempuanku Ojet ni ada satu kenangan yang tak mungkin akan aku lupakan sampai bila-bila. Walau sudah sebelas tahun berlalu namun kenangan itu tetap segar dalam ingatan. Dan setiap kali menjelangnya bulan Ramadan kenangan itu muncul dan jadi bahan jenaka kami sekeluarga.

Masa tu Ojet baru berumur enam tahun masih dalam tadika lagi, tapi aku dah mula latih dia berpuasa.

Hari pertama permulaan puasa itulah hari yang paling mencabar sekali. Boleh ke Ojet kata aku nak bunuh dia, sebab tak bagi dia makan. Aku masih ingat lagi dialog antara kami waktu tu...

“Mak! Ong nak makan, Ong laparlah”

“Ala sabarlah dik, sikit je lagi.” Waktu tu jam dah pukul enam petang. Aku baru saja sampai rumah dari tempat kerja. Tahu jelah, KL ni, kalau bulan puasa ‘jam’nya macam mana. Dahlah jalan sesak, letih kerana berpuasa sampai kat rumah anak pulak merengek nak buka puasa. Terpaksa juga layan, sebab sayangkan puasanya.

“Mak ni nak bagi Ong mati agaknya, satu hari ong tak makan...” Boleh! dia kata aku sengaja tak bagi dia makan sebab nak biar dia mati kelaparan. He! sabar je lah.

Kerana nak sabarkannya, aku terpaksa mendukung Ojet sekeliling taman perumahan untuk melengah-lengahkannya sampai azan maghrib. Naik pitam aku dibuatnya.

Namun alhamdulillah! berkat kesabaran, berjaya juga aku melatih anak-anak berpuasa walaupun waktu tu mereka masih kecil lagi. Masuk hari kedua, Ojet ok, tidak lagi merengek dan dia berjaya menghabiskan puasanya sampai ke waktu berbuka. Dan semenjak itu tiap kali tibanya ramadan dia tetap berpuasa dan bertarawih.

Sebut tentang tarawih ni, ada satu kisah antara aku dan Ojet.

"Mak, Ong ada bawakkan makanan untuk mak, tadi Ong ambik kat surau. Mak makanlah"

"Nanti mak makan"

"Mak ni tak hargai langsung, bersusah payah Ong ambik dan bawak balik nak bagi mak rasa."

Aku terkedu.

Tuesday, August 10, 2010

"Apa Nak Masak Malam ni?..."

Entah! Rasa macam tak bersemangat je. Lebih-lebih lagi badan masih rasa lemah dan lesu saja. Dan malaslah pulak nak berat-beratkan fikiran memikirkan menu untuk sahur malam ni.

Buat kawan-kawan semua SELAMAT MENYAMBUT RAMADAN!

Monday, August 2, 2010

Wad 506....

(Bahan bacaan ketika merehat-rehatkan diri
atas katil hospital.)
(Sambil berehat-rehat atas katil hospital
aku baca artikel ni.)

(Pemandangan dari tingkap bilik hospital,
nampak rumah...)

(Makanan orang sakit. Kentang putar, ikan dengan
sos cendawan, sayur rebus, sup dan epal hijau.)

"B, terasa seolah-olah setitik kasihmu tumpah dan meresap keseluruh urat nadi darahku tika sebuah kucupan mu hinggap di dahiku... Dan seperti seluruh kesakitan itu hilang..."