Tuesday, January 3, 2012

Cerita antara dua food court..!


(Nasi ambeng Mat Corner, di food court Selera Mahsuri,
Bandar
Baru
Uda, JB.
Sedap, anak-anak baru pertama
kali makan, terus minat.)

Ojet dah balik ke kolej. Aku hantar dia semalam. Selepas Ojet letakkan barang-barangnya di bilik, kami keluar makan di food court seksyen 2. Kami makan mee goreng sotong powerrr. Huh memang powerrr. Sampai hari ni perut masih rasa memulas dek ke powerrr annya. Pedasss! Tercungap-cungap aku di buatnya.

Duduk sambil menantikan makanan yang di pesan sampai aku perhatikan keadaan sekitar. Comot dan macam tak terurus. Meja-meja tak berlap dengan sisa-sisa makanan masih bersepah-sepah diatas dan di bawah meja. Sampah sarap sana sini. Dalam hati berkata, kenapalah Malaysia ni tak macam Singapore. Singapore memang bersih. Itulah antara satu sebab kenapa aku ingin melancong ke sana. Selama ini hanya dengar cerita dan aku ingin lihat kebenarannya.

(Sekeping gambar boleh menceritakan banyak perkara.
Sekitar kawasan Geylang Serai.)

Masa di Singapore aku bawa anak-anak makan di food court kawasan Geylang Serai. Suasana persekitarannya bersih, luar dan dalam. Tidak ada sampah yang berlonggok-longgok dan bau-bauan yang kurang menyenangkan yang pastinya membantutkan selera. Suasana pun tak bising. Nak makan pun tenang dan selesa. Adik cakap, tong sampah kurang dan kalau adapun dalamnya kosong. Kalau kat Malaysia, KL khususnya, tong sampah merata tapi sampah sarap masih berlonggok dan bersepah-sepah merata tempat. Lantai pulak lecak. Puntung rokok jangan nak katalah. Jenguklah kat mana-mana pasti jumpa. Itu belum lagi terserempak dengan tikus yang sebesar kucing melintas dan berkeliaran. Kalau dilihat keluasan dan lot kedai di food court tu sama saja dengan yang terdapat di KL.

Hubby kata, rakyat Malaysia ni pengotor, betul ke? Tapi kawan sebelah meja di tempat kerja kata, pendatang yang buat kotor tu, iye ke?

1 comment: