Monday, January 10, 2011

Risaunya, Ojet kerja...

(Kerja tangan Ojet. Katanya teringin nak makan
tart buah.)

(Petang tak ada apa nak buat dan lepas hantar Ojet
ke Jalan Ampang aku
buat lopez ubi ni.)

“Mak tahu tak bangunan Chinese Chamber kat Jalan Ampang tu”

“Tau, kenapa”

“Kawan Ong, Arfah ajak kerja.”

“Kerja apa?”

“Aaa catering. Satu hari je. Orang tu bayar RM50 satu hari. Masuk pukul 3 habis 10 malam.”

Aku benarkan Ojet bekerja semalam. Fikirku biarlah dia merasai pengalaman. Lagi pun satu hari saja.

Pukul tiga semalam aku hantar dia ke restoran Chinese muslim tu. Dekat je dengan rumah. Janji pukul sepuluh malam nanti dia talipon untuk datang ambil dia balik.

Tapi sebenarnya tak siapa yang tahu, aku risau sebenarnya melepaskan dia. Padaku Ojet kecil lagi. Aku takut dia ditipu orang di luar sana. Pukul sembilan malam aku dah mula resah. Ojet belum talipon lagi. Tak pernah aku biarkan dia diluar sendirian. Lebih-lebih lagi malam-malam begini.

Pukul 10.30 malam Ojet masih tak talipon. Aku bergegas ke rumah kakak.

“Along! Along kau dah tidur ke?” Aku ketuk pintu rumahnya bertalu-talu.

“Haah, kenapa?” sayup-sayup suaranya menyahut di tingkat atas.

“Ojet nilah, tak talipon-talipon lagi. Janji tadi dia balik pukul 10. Ni dah pukul 11. Ni yang buat aku risau ni.”

“Kat mana dia kerja?”

“Kat bangunan Chinese Chamber, Jalan Ampang tu! Menyesal betul aku lepaskan dia. Aku nak pergi tengoklah kat tempat tu!” Sebenarnya tak sampai lima minit pun aku memandu dari rumah ke restoran yang dimaksudkan. Sampai di hadapan restoran aku tengok ramai orang. Ada majlis perkahwinan sepasang pengantin Cina. Orang Melayu pun ada juga.

Lama juga aku menunggu dalam kereta, baru Ojet talipon. Katanya dia habis pukul 12 nanti.

“Ong tengah susun-susun pinggan, kejap lagi. Tapi kalau mak tak dapat ambik Ong tak pa lah. Nanti Ong balik dengan Arfah.”

“Mak dah ada depan restoran ni!”

“Okeylah!” Lama juga aku menunggu Ojet dalam kereta di depan restoran tu. Sambil tu bermacam-macam yang berlegar dalam kotak fikiran ku. “Ya Allah! dijauhkanlah segala yang buruk-buruk.

Tok! tok! lamunan aku terhenti. Di luar Ojet mengetuk cermin pintu kereta. Nampak wajahnya baru senang hati.

”Macam mana?”

“Ok! seronok. Cina kahwin tadi. Orang tu kata nanti kalau nak guna pembantu dia nak panggil Ong lagi!” Aku diam. Belum pasti sama ada aku akan benar lagi ke tidak!

5 comments:

  1. adoi... macam baba dengan mak saya dululah. tapikan kes akak nie lagi kelakor. bg nanilah... better way untuk exposeskan pengalaman. huhuhu... dari kerja yg penat tu barulah dorang rasa semangat untuk belajar lg bagus dan takmoh main-main. kekadang bekerja waktu belajar dapat memendekkan dan memfokuskan dorang pada pelajaran. semua kawan saya yg mana kerja tunggu semester ke... time sekolah dulu ke... semuanya berjaya dengan hebatnya. dorang kata "barulah aku tau kerja dari jurujual tu penat sagat... aku kena belajar bebetul... aku taknak kerja mcm ni lagi. aku tanak main2 lagi bila cikgu ajar aku esok lusa..." hurmmm...

    ReplyDelete
  2. Cik Bidadari, dulu masa saya anak dara saya tak pernah fikir perasaan mak ngan abah bila saya keluar malam. Tapi bila dah jadi mak ni baru tau bagaimana rasanya bila anak keluar rumah. Hati tu tak boleh lari dari memikirkan yang bukan-bukan. Ya! harap-harap Ojet dah dapat satu pengajaran dari pengalaman tu!

    ReplyDelete
  3. hehehe..biasalah sis..mak mana kan yg tak risau anak dara dia keluar lewat malam.mesti akan ada sedikit kerisauan punya.

    ReplyDelete
  4. teringat masa ikut member gi buat banquit kat klcc best wooo....dapat 70 hengget sehari..

    ReplyDelete