Monday, September 27, 2010

Ojet, sambal tempoyak dan cup cakes..

(Kek cawan yang aku buat semalam, ringkas dan
mudah
.)

(Masih dalam oven.)

“Mak! dah terbau. Hmm sedapnya...” He..he, senyum Ojet meleret sampai ke pangkal telinga.

Ini pertama kali aku buat, Ojet punya pasal.

"Mak kenapa tak letak ikan bilis"

"Dah!"

"Sikit je!"

"Kalau tak cukup, adik bubuhlah lagi."

Itu dia penangan sambal tempoyak masak. Favourite Ojet. Entah macam mana pulak amoi ni suka sangat dengan sambal tempoyak. Pipinya yang putih tu pun bertukar kemerah-merahan kerana pedas. Walaupun pedas dia takkan berhenti menyuap nasi dan sambal tu ke mulutnya.

Tengah bermalas-malas sambil memerhatikan Ojet mengulangkaji pelajarannya adik talipon, kak ipar nak datang rumah. Mata yang makin kuyu tiba-tiba segar. “Nak buat apa ni! Ada orang nak datang, biskut raya pun dah habis. Pulak tu datang mengejut. Tak prepare apa-apa pun.

Buka kabinet, ada marjerin dan tepung. Apa lagi aktiviti dapur yang dah lama aku tinggalkan... (baking) Tak lama siaplah adunan cup cakes aku. Simple je. Elok-elok semuanya masak, tetamu pun sampai.

(Penangan sambal tempoyak, tinggal study.)

Thursday, September 23, 2010

Model Petronas Coffee Break...

Seronoknya dapat minum coffee di stesen petronas. Hilang penat memandu dari Alor Setar ke KL. Oleh kerana free, jadi bercawan-cawanlah kami minum, saja-saja seronok-seronok. Badan pula letih, coffeenya pun sedap jadi ambik kesempatan la berehat ramai-ramai sambil minum-minum (opss!).

(Coffee ni dapat di stesen Petronas Behrang.
)

(Antara model yang beraksi.
Ojet serta untienya. Dan yang paling
riang
dapat
coffee - bertudung
biru tu, ummi Ojet, along..)

Dalam perjalanan Kl ke Alor Setar, along@ummi request nak singgah di Tanjung Dawai. Dia nak beli ikan bilis. Apa lagi sakanlah beli ikan bilis dan ikan kering. Nampaknya lepas raya ni asyik makan ikan bilis goreng, sambal tumis ikan bilis, ikan bilis goreng bercili dan yang sewaktu dengannya... ha..ha.. Jangan marah ya long! "Nanti cheq bawak hang pi lagi sana."

(Tu dia.. borong sakan aih!)

Tuesday, September 21, 2010

"Tak payah hias cantik-cantik..!"

Agh! Penatnya. Baru balik dari temujanji dengan doktor di Ampang Puteri. Risau dan susah hati dengan keputusan pemeriksaan doktor tadi. Apa aku nak buat ni...!

Dalam saat-saat macam ni fikiran mulalah teringatkan anak-anak. Kalau boleh aku tak mahu mereka juga runsing dan risau dengan kesihatan aku.

“Mak jaga kesihatan tau” pesan abang waktu aku hantar dia balik Sabtu lepas.

“Ya, ya.. mak akan jaga kesihatan. Mak berdoa semoga dipanjangkan umur dan nak tengok abang berjaya ... ”

“Tapi mak tu tak jaga makan...!” Iyalah tu! Bukan aku saja yang meninggalkan pesanan pada abang sebaliknya dia pula yang menitipkan itu ini pada aku. Tapi sekurang-kurangnya jauh di sudut hati, tahulah aku perasaan dia.

Bercerita tentang abang, aku teringat sebelum dia balik Sabtu lepas dia minta aku buatkan dia kek coklat (kek kegemarannya).

“Mak boleh tak buatkan abang kek coklat kukus. Tak payah hias cantik-cantik.”

“Abang nak bawak balik ke?”

“Tak! abang nak makan..”

(Inilah Kek Coklat Kukus kegemaran abang.
Kerana nak cepat, belum sempat sejuk lagi aku dah
topping! Tu pasal toppingnya nampak cair.)

(Honey Flakes kegemaran abang juga. Malam sebelum balik,
untienya buatkan satu bekas untuk dia."

Sunday, September 5, 2010

"Ong belikan mak baju raya..."

(Inilah baju kurung yang Ojet belikan semalam.)

Surprise dan terharu! itulah yang dapat aku katakan. Nak tau kenapa. Anak perempuanku Ojet belikan aku baju kurung. Sebelum tu dia tanya aku, kenapa tak beli baju raya.

"Alah, baju-baju lama tu boleh pakai."

"Tak bestlah! mak tak ada baju raya, Belilah yang dah siap, tak mahal, Ong tengok enam puluh ringgit."

"Tak payahlah dik!"

Rupa-rupanya semalam dia pergi ke Jalan TAR dan belikan aku baju kurung. Tak dapat aku gambarkan bagaimana perasaan aku tatkala menerima pemberian itu.

Mana dia dapat duit beli baju tu?

Ingat tak, dalam catatan di blog ni dua bulan lepas, Ojet menang pertandingan Ranjer Ridsect.

Minggu lepas dia beritahu duit hadiah tu dah masuk dalam akaun. Dia minta izin untuk keluarkan duit tu.

“Buat apa nak keluarkan, biarlah dalam akaun bank, itu lebih selamat.”

“Ong nak ambik seratus je mak, boleh tak?”

“Jangan ambik banyak sangat, tahun depan nak masuk U boleh juga guna untuk persiapan!”

Waktu aku tengah mengemaskan rumah malam tadi, Ojet hulurkan satu bungkusan. "Ong belikan mak baju raya."

"Berapa ringgit ni!"

"Lima puluh ringgit je mak!"

Terima kasih Dik Da!. Mak terharu sangat tak kisah walau berapapun harganya!