Tuesday, October 12, 2010

“Tak balik!”

“Ya, tak balik. Abang tak balik raya haji ni.”

Semalam, abang (anak lelaki ku) call dari kolej. Dia tak balik raya haji ni. Nak beraya di kolej saja dengan kawan-kawan.

“Kenapa, tak dapat cuti ke?”

“Tak, dah nak exam semester pertama tu. So abang nak tumpukan study. Ramai juga kawan-kawan yang tak balik.”

Ok, apa sajalah!. Aku tak kisah. Walaupun terselit juga rasa sedih. Tapi pada waktu yang sama aku faham juga situasi yang dilaluinya. Cita-cita dia, cita-cita aku juga. Tak sabar rasanya menantikan saat itu. Menyaksikan abang berjaya menggenggam segulung ijazah dan mencapai impiannya menjadi seorang jurutera.

Nampaknya aku kena belajar berjauhan dengan anak-anak terutamanya abang. Tahun depan pastinya terpaksa berenggang pula dengan Ojet yang mengikuti jejak langkah abang. Dan abang pulak semakin jauh melangkah meninggalkan aku demi cita-citanya melanjutkan pelajaran di UK.

Teringat abang yang suka makan nasi himpit dengan kuah kacang bila raya. Rasa macam nak pergi je melawat dia di kolej. Bawakan makanan dan kek-kek yang dia suka. Tapi apakan daya jauh...!

(Pai ni antara yang menjadi kesukaan abang. Selalunya
tiap raya haji aku buat bersama dengan ayam panggang dan
spaghetti ataupun macaroni goreng.)

3 comments:

  1. oo..abang study mana sis?dugaan tu..takpe untuk masa depan dia n masa depan sis sekeluarga juga...kepahitan yang ditelan sekarang akan disusuli dengan kemanisan masa depan...

    ReplyDelete